TEKST JEDNOLITY 10.02.2012 r.
Statut Fundacji POMNIK – HOSPICJUM MIASTU OŚWIĘCIM
I. P O S T A N O W I E N I A O G Ó L N E
§ 1
Fundacja Pomnik – Hospicjum Miastu Oświęcim zwana dalej ”Fundacją” ustanowiona z woli Towarzystwa Opieki nad Oświęcimiem oraz Towarzystwa Miłośników Ziemi Oświęcimskiej, jako Fundatorów – aktem notarialnym Rep. A 6195/99 z dnia 03.11.1999 roku – sporządzonym przed Notariuszem w Biurze Notarialnym w Oświęcimiu, działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku. o fundacjach / tekst jednolity Dz. U. Nr 46 z 1991 r. poz. 203 z późniejszymi zmianami/ i niniejszego statutu.
§ 2
1. Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
2. Siedzibą Fundacji jest miasto Oświęcim.
3. Fundacja posiada osobowość prawną.
4. Fundację powołuje się na czas nieograniczony.
5. Fundacja używa pieczęci z nazwą: „Fundacja Pomnik – Hospicjum Miastu Oświęcim”, zawierającą dane identyfikacyjne Fundacji.
6. Fundacja dla wykonywania swoich statutowych celów może tworzyć stałe i czasowe oddziały oraz przedstawicielstwa w kraju i za granicą.
7. Fundacja, dla realizowania swoich celów, może współpracować, zawierać porozumienia i umowy z innymi podmiotami, fundacjami, organizacjami pozarządowymi krajowymi i zagranicznymi.
§ 3
Fundacja opiera swą działalność na pracy społecznej. Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników i wolontariuszy.
§ 4
Nadzór nad Fundacją sprawuje Minister Zdrowia.
II. CELE I FORMY DZIAŁALNOŚCI FUNDACJI
§ 5
Celami Fundacji są:
1. Uczczenie i upamiętnienie mieszkańców Miasta i Ziemi Oświęcimskiej, historycznej Ziemi Pszczyńskiej, Chrzanowskiej, Krakowskiej i Śląskiej, wszystkich kobiet, mężczyzn i dzieci oraz organizacji, które w latach 1940 – 1945 niosły pomoc ratującą życie więźniom hitlerowskiego obozu koncentracyjnego Auschwitz – Birkenau.
2. Upowszechnienie idei opieki hospicyjnej oraz wolontariatu działającego na rzecz współpracy z Fundacją Pomnik – Hospicjum Miastu Oświęcim.
3. Szkolenie i udzielanie pomocy rodzinom w prowadzeniu opieki nad pozostającymi w domu chorymi w terminalnej fazie choroby.
4. Pozyskiwanie i wypracowywanie środków finansowych na statutowe cele Fundacji.
§ 6
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
1. Zorganizowanie całościowej opieki nad chorymi w terminalnej fazie choroby.
2. Rozbudowę i prowadzenie stacjonarnego Hospicjum „Pomnik Miastu Oświęcim” w tym:
a) Hospicjum stacjonarnego.
b) Poradni medycyny paliatywnej
c) Hospicjum domowego
d) Poradni leczenia bólu
e) Poradni geriatrycznej
3. Prowadzenie działalności edukacyjnej, propagatorskiej, informacyjnej oraz wydawniczej.
4. Współdziałanie z instytucjami państwowymi i samorządowymi, w tym z Narodowym Funduszem Zdrowia oraz stowarzyszeniami i fundacjami w kraju i za granicą, w celu pozyskiwania różnorakiej pomocy, a przede wszystkim środków finansowych pozwalających na realizację celów statutowych Fundacji.
5. Wspieranie działalności Hospicjum „Pomnik Miastu Oświęcim” poprzez organizację imprez o charakterze charytatywnym w celu pozyskania środków finansowych.
§ 7
Fundacja, z chwilą wpisania do Rejestru Sądowego informacji o spełnieniu wymagań o których mowa w art.20 ustawy z dnia 28.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie/ Dz. U. nr 96 poz.873 z późn. zm./, może prowadzić działalność pożytku publicznego.
III. DOCHODY I MAJĄTEK FUNDACJI
§ 8
1. Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski, środki finansowe, ruchomości i nieruchomości nabyte przez Fundację w okresie jej działalności.
2. Dochody Fundacji stanowią w szczególności:
a) środki finansowe wyasygnowane przez Fundatorów;
b) środki finansowe i rzeczowe pochodzące ze składek i darowizn od instytucji państwowych, organów samorządowych, stowarzyszeń i fundacji działających w kraju i za granicą;
c) dotacje otrzymane od organów państwowych i samorządowych;
d) darowizny od osób fizycznych i prawnych;
e) ruchome i nieruchome środki nabyte przez Fundację w okresie jej działania, w tym pochodzące z własnej działalności gospodarczej;
f) inne dochody.
3. Majątek Fundacji nie może być przeznaczany na udzielanie pożyczek lub zabezpieczanie zobowiązań w stosunku do członków organów lub pracowników Fundacji, jak również osób, z którymi członkowie organów lub pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, jak też związku wynikającym z przysposobienia, opieki, kurateli, zwanych dalej osobami bliskimi.
4. Majątek Fundacji nie może być przekazywany lub wykorzystywany na rzecz członków jej organów, pracowników lub ich osób bliskich na zasadach innych aniżeli w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
5. Fundacja nie będzie nabywała towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie jej organów, pracownicy lub ich osoby bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§ 9
W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, Zarząd Fundacji składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza tylko wówczas, jeżeli w chwili składania tego oświadczenia jest oczywistym, że masa spadkowa przekracza długi spadkowe i koszty jego obsługi.
§ 10
1. Wniesienie przez osobę fizyczną lub prawną wartości majątkowych oraz darowizn na rzecz Fundacji będzie honorowane poprzez odnotowanie tego faktu w „Księdze Darczyńców” Fundacji oraz przekazaniu darczyńcy dyplomu honorowego lub upamiętnieniu na tablicy pamiątkowej na trwale wmurowanej w obiekcie Hospicjum.
2. Zasady honorowania, o których mowa w ust. 1 ustala Rada Fundacji.
IV. O R G A N Y F U N DA C J I
§ 11
Organami Fundacji są:
1. Rada Fundacji
2. Zarząd Fundacji
3. Komisja Rewizyjna
§ 12
1. Rada Fundacji zwana dalej „Radą” liczy minimum 5 /słownie: pięć/ osób.
2. Członkowie Rady wybierają ze swojego grona przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza. Wybrani tworzą Prezydium Rady.
3. Członkiem Rady Fundacji nie może być osoba:
a) będąca członkiem Zarządu lub pozostająca w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej względem któregokolwiek z członków Zarządu Fundacji.
b) skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
4. Zasady i sposób pracy Rady i Prezydium określa Regulamin pracy Rady Fundacji.
5. Na wniosek Prezydium decyzje o odwołaniu członków Rady podejmuje Rada.
6. Członkowie Rady pełnią swoje funkcje honorowo.
§ 13
1. Szczególnie zasłużonym dla fundacji osobom Rada może nadać tytuł: Honorowego Członka Rady oraz Medal fundacji.
2. Honorowy Członek Rady może uczestniczyć w posiedzeniu Rady bez prawa udziału w głosowaniu.
§ 14
1. Posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący lub w jego zastępstwie wiceprzewodniczący.
2. Posiedzenia Rady odbywają się co najmniej dwa razy w roku.
3. Na wniosek Zarządu, Komisji Rewizyjnej lub połowy członków Rady przewodniczący zwołuje posiedzenie nadzwyczajne, które winno odbyć się w terminie do jednego miesiąca od momentu zgłoszenia wniosku.
4. Nadzwyczajne posiedzenie Rady obraduje wyłącznie nad sprawami dla których zostało zwołane.
5. Uchwały Rady podejmowane są większością głosów, przy obecności – z zastrzeżeniem ust. 6 – 1/3członków Rady.
6. Do ważności uchwały w sprawach osobowych, zmian statutu oraz wniosku o likwidację Fundacji, wymagana jest obecność 50 % składu Rady.
§ 15
Do wyłącznej kompetencji Rady Fundacji należy:
1. Formułowanie programów wieloletnich i planów rocznych działalności Fundacji;
2. Zatwierdzanie bilansów i preliminarzy budżetowych, sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz udzielanie absolutorium Zarządowi Fundacji;
3. Inicjowanie działalności dla realizacji celów, o których mowa w § 5;
4. Bieżąca kontrola nad działalnością Fundacji;
5. Zmiana statutu Fundacji;
6. Wyrażanie zgody na zaciąganie przez Zarząd Fundacji zobowiązań przekraczających jednorazowo 100 000 zł. ( słownie: sto tysięcy złotych ). Nie dotyczy to zawieranych umów z wykonawcami i dostawcami, jeśli zobowiązania te znajdują pokrycie w środkach zakumulowanych na kontach bankowych i przewidzianych harmonogramem robót;
7. Decydowanie o przystąpieniu Fundacji do innej osoby prawnej, nabycia w niej udziałów, akcji, założenie innej fundacji;
8. Podejmowanie uchwał w sprawie wniosku o likwidację Fundacji z własnej inicjatywy, na wniosek Zarządu lub Komisji Rewizyjnej;
9. Wybór i odwoływanie członków Rady, Prezydium Rady, Komisji Rewizyjnej oraz Zarządu Fundacji;
10. Uchwalanie regulaminów pracy Rady i Komisji Rewizyjnej oraz zatwierdzanie regulaminu pracy Zarządu Fundacji;
11. Zatwierdzanie rocznych planów pracy Komisji Rewizyjnej;
12. Określanie spraw wymienionych w pkt. 1 – 11, w których Prezydium Rady może podejmować uchwały w imieniu Rady.
§ 16
1. W celu realizacji funkcji kontrolnych Rada powołuje Komisję Rewizyjną.
2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób wybieranych z poza Rady Fundacji.
3. Członkowie Komisji Rewizyjnej wyłaniają ze swego grona przewodniczącego.
§ 17
Do zakresu działań Komisji Rewizyjnej należy:
1. Nadzorowanie wszystkich dziedzin działalności Zarządu oraz podległych im jednostek organizacyjnych a w szczególności sprawdzanie zgodności podejmowanych działań z celami Fundacji;
2. Kontrolowanie stanu majątkowego, bilansu i wyników ekonomicznych Fundacji;
3. Opiniowanie planów i sprawozdań finansowych oraz przedkładanie stosownych wniosków Radzie do zatwierdzenia, w tym wniosku o udzielenie absolutorium Zarządowi Fundacji.
§ 18
1. Komisja Rewizyjna ma prawo żądać od Zarządu udzielania wyjaśnień i udostępniania wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji.
2. Komisja może korzystać z pomocy biegłych.
3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu Fundacji z głosem doradczym.
4. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole na podstawie zatwierdzanego corocznie przez Radę Fundacji planu pracy.
§ 19
Zarząd Fundacji:
1. Kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz;
2. Zarządza majątkiem Fundacji.
§ 20
1. Zarząd Fundacji składa się z 3 do 5 osób, wybranych przez Radę na czas nieokreślony. Członkowie Zarządu mogą być w każdym czasie odwołani.
2. Rada wybiera prezesa Zarządu, oraz na wniosek prezesa Zarządu pozostałych członków, wraz ze wskazaniem ich funkcji w Zarządzie Fundacji.
§ 21
Do kompetencji Zarządu Fundacji należy:
1. Reprezentowanie Fundacji na zewnątrz, składanie w jej imieniu i na jej rzecz oświadczeń woli;
2. Sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji;
3. Podejmowanie działań zmierzających do osiągnięcia celów Fundacji;
4. Opracowywanie projektów planów działalności Fundacji, w tym planów finansowych;
5. Sporządzanie rocznych sprawozdań finansowych Fundacji oraz przedstawianie ich Radzie;
6. Realizacja uchwał Rady Fundacji;
7. Organizowanie posiedzeń Zarządu oraz prowadzenie ich dokumentacji;
8. Przyjmowanie – z zastrzeżeniem § 9 darowizn, spadków i zapisów;
9. Decydowanie, zgodnie z zaleceniami Rady, o sposobie wykorzystania majątku Fundacji;
10. Zatrudnianie pracowników fundacji.
11. Podejmowanie decyzji o podjęciu oraz zakończeniu działalności gospodarczej;
12. Uchwalanie regulaminu pracy Zarządu Fundacji;
13. Wnioskowanie, w sytuacjach uzasadnionych, o likwidację Fundacji.
§ 22
1. Zarząd Fundacji może udzielić pełnomocnictw do wykonywania określonego rodzaju czynności.
2. Do składania oświadczeń woli i ich podpisywania w imieniu Fundacji upoważnieni są: prezes Zarządu jednoosobowo lub wiceprezes z jednym z członków Zarządu, bądź pełnomocnikiem powołanym przez Zarząd.
3. Zarząd może powoływać osoby uprawnione do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji (pełnomocników).
4. Posiedzenia Zarządu odbywają się wg potrzeb. Datę posiedzenia Zarządu wyznacza prezes lub zastępujący go wiceprezes, zawiadamiając o tym członków Zarządu.
5. Zarząd podejmuje uchwały większością głosów w obecności co najmniej 50 % jego członków. Uchwały Zarządu wymagają formy pisemnej.
V. DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA FUNDACJI
§ 23
1. Dla właściwego realizowania swoich celów Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w granicach Rzeczpospolitej Polskiej, jak również poza jej granicami, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2. Przedmiot działalności gospodarczej określa załącznik stanowiący integralną część Statutu.
3. Dochody z działalności gospodarczej Fundacji przeznaczone będą na realizację celów statutowych Fundacji.
§ 24
1. Działalność gospodarcza może być prowadzona przez samą Fundację lub przez wyodrębnione jednostki organizacyjne: zakłady lub zespoły gospodarcze. Zakład/zespół gospodarczy podlega Zarządowi.
2. Zarząd powołując zakład/zespół określa zakres jego działania, uprawnienia i obowiązki osób nim kierujących oraz regulaminy organizacyjne.
3. Zarząd powołuje kierownika zakładu/zespołu, który jest kierownikiem w rozumieniu Kodeksu Pracy.
4. Zakład/zespół prowadzi rachunkowość zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości.
VI. CZŁONKOWIE WSPIERAJĄCY FUNDACJĘ
§ 25
1. Członkiem wspierającym Fundacji może być osoba fizyczna lub prawna, popierająca cele Fundacji i udzielająca jej stałej pomocy finansowej lub rzeczowej.
2. Członkowie wspierający – osoby prawne uczestniczą w działalności Fundacji przez swych reprezentantów.
3. Przyjmowanie członków wspierających następuje uchwałą Zarządu Fundacji podjętej na podstawie pisemnej deklaracji członka.
VII. LIKWIDACJA FUNDACJI
§ 26
1. Fundacja ulega likwidacji w razie niemożności realizacji celów dla których została powołana.
2. Decyzję o likwidacji podejmuje zebranie likwidacyjne składające się z członków Rady i Zarządu Fundacji.
3. Zebranie likwidacyjne zwołuje Zarząd Fundacji z własnej inicjatywy lub na wniosek Rady Fundacji. Wniosek o likwidację Fundacji wymaga opinii Komisji Rewizyjnej.
4. Zebranie likwidacyjne wybiera ze swego grona przewodniczącego obrad.
5. Uchwała o likwidacji Fundacji zapada większością trzech czwartych głosów osób uprawnionych do udziału w zebraniu likwidacyjnym, przy obecności min. 50 % członków Rady i Zarządu Fundacji łącznie.
6. Likwidatorem Fundacji jest Zarząd Fundacji.
7. Likwidator podejmuje czynności niezbędne dla zakończenia działalności Fundacji a w szczególności: zakończy jej bieżące sprawy, ściągnie wierzytelności i wypełni zobowiązania.
8. Likwidator ma prawo reprezentowania Fundacji. Ograniczenia tego zakresu działania likwidatora nie mają skutku prawnego wobec osób trzecich.
9. O likwidacji Fundacji powiadamia się Ministra Zdrowia.
10. Majątek Fundacji pozostały po zamknięciu rachunków podlega przekazaniu na działalność charytatywną.
ZAŁĄCZNIK DO STATUTU FUNDACJI POMNIK-HOSPICJUM MIASTU OŚWIĘCIM
I. Przedmiotem działalności gospodarczej Fundacji jest:
1) sprzedaż detaliczna artykułów medycznych i ortopedycznych – PKD 52.32.Z
2) sprzedaż detaliczna wyrobów farmaceutycznych – PKD 52.31.Z
3) sprzedaż detaliczna kosmetyków i artykułów toaletowych – PKD 52.33. Z
4) praktyka lekarska – PKD 85.12.Z
5) usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego na rzecz towarzystw ubezpieczeniowych – PKD-67.20.10
6) usługi gastronomiczne- PKD-55.30.A
7) reklama -PKD 74-40.Z
8) usługi pielęgniarskie i opieki medycznej, PKD-85.14.C
9) usługi hotelowe, PKD-55.23.Z
10) wypożyczanie sprzętu rehabilitacyjnego i medycznego, PKD-71.40.Z
11) usługi rehabilitacyjne, PKD-85.14.A
12) usługi wydawnicze, PKD-22.15.Z
13) usługi edukacyjne /szkolenie, sympozja, kursy, doskonalenie zawodowe/.PKD-80.42.B
II. Działalność gospodarcza może być ponadto realizowana poprzez powołanie i prowadzenie Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej.